Saturday 12 January 2013

chandramouleeswarar,vakkira kaliamman temple,thiruvakkarai,pic 1--5





Kili Gopuram


After passing through Rajagopuram one comes across another small and elegant tower called Kili Gopuram. Earlier to the construction of the Rajagopuram, the 'Kili Gopuram', was the main entrance tower of the temple.

The presiding deity is Lord Shiva in the form of Sri Chandrasekarar (the one adorned with the moon) with his consort Devi in the form of Vadivambigai (the beautiful mother goddess). In fact it is a temple complex containing shrines to various Shiva and Vishnu forms. The center of attention of this place is the temple of Vakkara Kali. This is not the biggest shrine but is one of the most potent goddess temples in the region and specially recommended for the persons with mental distress.

Vakkara Kali

 




The temple is more famous for the unique temple of Vakkara Kali, which is one of the few well-known Kali temples of India. As we pass through the Rajagopuram, we can find the shrine of Vakkara Kali on the left. In front of this small shrine one can find the granite idols of two girls with their attractive hairstyle associated with 'Gandhara school of Art' (the Indo-Greek School of art, the specimens of which are very rarely found in South India). The sculptural beauty of these idols will lead one to think as though these are the divine creations.

The image of Vakkara Kali is of magnificent size with its inherent divinity. She is adorned with a crown with a skull mounted at the top of the crown, with a backdrop of 'flames' surrounding it. In her right ear the Goddess is wearing prethakundalam (ghost earring) and in the left ear a 'bhadra kundalam' (noble earring). The eight-armed vakkara kali's right side hands are adorned with weapons like Paasam (rope), Chakkaram (wheel), Vaal (sword) and Kattari (knife) and left side hands are adorned with Udukkai (hand-drum), Kedayam (shield) and Kabalam (human skull). The posture of one of the hands is with its index finger pointing towards the earth. The Kali is wearing a garland made of skulls of the vanquished enemies. The garland is worn in the form of a sacred thread worn by Brahmins like a cross belt, from the left shoulder down to the right hand stretched below.

The garland of human skulls is three-dimensional and can be seen from the backside also. The Kali is having large sized teeth and big eyes with a sign of anger and is slightly looking downwards. The type of sculptural work adopted for this idol is similar to those of the period of Pallavas. The idols of Saptha Kanyas (seven virgins) are installed on both side of Vakkara Kali.

History of the Place

The Sthala Purana (history of the place) states that Vakkarasura, a demon, (who belongs to the tradition of Kundali Munivar (a sage) ruled this place. Goddess Vakkara Kali waged a war against this Demon and won it with the blessings of Lord Chandrasekarar. Since then the shrine of kali has been added to the temple of Chandramauleeshwar.

The Holy waters which purify the devotes coming to the temple flow in the rivers Sankaraparani and Thamrai Thotra Pushkarani. The Holy tree of the place is Vilva Maram (Bilwa tree). A visit to this temple is supposed to bring a lot of mental peace to those who are unhappy and discontented in life. This is supposed to be an ideal place for those who undergo hardships in life because of the unfavourable (Vakkara) position of the planets (Grahas). On the day of full moon those suffering from mental woes visit the temple for the solace and divine peace.

Vakkara Namam

Opposite to the shrine of Vakkara Kali, there is a shrine facing west with a Shiva Lingham known as Kanda Lingam. This Lingam was the favourite deity of Vakkarasura and was worshipped by him. Since the Gomukam of the Lingham is in an awkward position it is known as the Vakkara Lingam. There is also a small Nandhi (bull of Shiva) guarding the shrine...






தல வரலாறு

  • வக்கிரன் வழிபட்ட தலம்; வக்கரை என்று பெயர் பெற்றது. வல் + கரை - வலிய கரையையுடைய இடமாதலின் (கோயிலைச் சுற்றிலும் கற்பாறைகள்) வற்கரை - வக்கரை என்றாயிற்று என்பதும் பொருந்துகின்றது.
  • குண்டலினி முனிவர் வம்சத்தில் வந்த வக்கிராசுரன் இப்பகுதியை ஆண்டதாகவும், அவனையழிக்க, காளி இறைவனை (சந்திரசேகரரை) வழிபட்டு அவனுடன் போர்புரிந்து வெற்றி பெற்றதாகவும் தலபுராணம் கூறுகின்றது.

சிறப்புக்கள்

வராகநதி " என்றழைக்கப்படும் 'சங்கராபரணி ' ஆற்றின் கரையில் பெரிய ராஜகோபுரத்துடன் கோயில் கம்பீரமாக உள்ளது; மிகப் பழமையான தலம்.




  • மரங்கள் கல்லாக மாறியிருக்கும் விந்தையுடையது, இவ்வூர். பல்லாயிரக்கணக்கான ஆண்டுகளுக்குமுன் பூமியில் புதைந்த மரங்கள், பட்டைகள், கிளைகள் கூடிய அதே தோற்றததோடு இன்று கல்லாக - கல்மரங்களாக மாறிக் காட்சியளிக்கின்றன. நல்ல நீரில் உள்ள 'சிலிகா ' என்னும் கண்ணாடிக்கல் அணுக்கள், அம்மரங்களுள் ஊருருவி, மர அணுக்களை மாற்றிவிட்டு, மரம் முழுவதும் நிறைந்து, மரங்களை உறுதியான கற்களாக மாற்றிவிட்டன என்று அறிவியலார் கூறுகின்றனர். நெய்வேலியில் பூமிக்குக்கீழ் உள்ள உப்பு நீரில் மரங்கள் புதைந்ததால் அம்மரங்கள் கறுப்பாக (நிலக்கரியாக) மாறின என்றும்; இங்கு வெள்ளையாக மாறின என்பதும் அறிவியற் செய்தியாகும். இப்பகுதிக்குப் பக்கத்திலுள்ள, 'செம்மேடு' என்னுமிடத்தில் நிலவியல் துறையினரால் 'முதுமக்கள் தாழி 'யும் கண்டெடுக்கப்பட்டுள்ளது.
  • ராஜகோபுரத்தின் இடப்பக்கம் "வக்கிரகாளி " உள்ளது; இவ்வுருவம் மிக்க அழகுடையதாக உள்ளது. பௌர்ணமியில் அம்பாளுக்கு விசேஷம்.
  • சந்நிதிக்கு எதிரில் வக்ராசுரன் பூசித்த பெரிய 'வக்கிர லிங்கம் ' உள்ளது.
  • சதுர அடிப்பாகத்தின் மீதமைந்த வட்டமான ஆவுடையாரில் உள்ள மூலவர் அழகிய திருமேனி மும்முகத்துடன் விளங்குகின்ற கம்பீரமான தோற்றம்.
  • உள்பிரகாரத்தில் குண்டலி மாமுனிவர் சந்நிதி - முனிவரின் சமாதி மீது சிவலிங்கம் உள்ளது; இதற்கு கோஷ்டமூர்த்தமாகத் தட்சிணாமூர்த்தி, திருமால், வரதராஜப்பெருமாள் உள்ளனர்.
  • அர்த்த மண்டபத்தில் நடராசர் கால் மாறியாடும் திருக்கோலத்தில் காட்சி தருகிறார்; தூக்கிய திருவடி இடுப்புக்குமேல் வரை வந்துள்ளது. புதிய அமைப்புடையது; இதை 'வக்கிர தாண்வம் ' என்று குறிப்பிடுகின்றனர்.
  • நவக்கிரகச் சந்நிதியில் சனிபகவானின் வாகனமாகிய காகம் வழக்கத்திற்கு மாறாக தென்புறம் நோக்கியுள்ளது.

  • அமைவிடம்

    மாநிலம் : தமிழ் நாடு
    திண்டிவனம் - மயிலம் - வானூர் வழியாகப் பாண்டிச்சேரி செல்லும் பாதையில் சென்று, 'பெரும்பாக்கம் ' என்னும் இடத்தில் பிரியும் கிளைப் பாதையில் 7 கி. மீ. சென்றால் இத்தலத்தை அடையலாம். கோயில் வரை பேருந்தில் செல்லலாம்.
    -->

    No comments:

    Post a Comment